Belevenissen uit de community - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van eliseharbers - WaarBenJij.nu Belevenissen uit de community - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van eliseharbers - WaarBenJij.nu

Belevenissen uit de community

Door: Elise Harbers

Blijf op de hoogte en volg

26 Mei 2009 | Thailand, Mae Hong Son

Huisjes van bamboe/hout, douchen met bakjes koud water, een gat in de grond als toilet, slapen op matjes, kippen, koeien en andere beesten die loslopen en een zeer primitieve keuken.... dit is onder andere hetgeen wat ik de afgelopen dagen heb aangetroffen in het dorpje Mae Lana! Afgelopen donderdag vertrokken we met gezonde spanning richting dit primitieve dorp. Voor mijn vertrek richting Thailand werd mij door veel mensen verteld dat ik een cultuurshock zou krijgen bij aankomst, nou hier had ik tot vorige week nog weinig van gemerkt en wist ook niet zo goed wat ik me daar bij voor moest stellen! Nou, volgens mij kan ik er nu over meepraten! De eerste uurtjes in Mae Lana waren vrij heftig.. alsof je ineens zo'n 50 jaar terug in de tijd bent ofzo! Na een ontvangst en uitleg van onze gids kregen we onze homestay toegewezen, Kim en ik verbleven de eerste 3 nachten bij een opa,oma en dochter. Opa en oma waren zo'n 80/90 jaar en de dochter verzorgde hun.. de man van deze dochter werkt in het zuiden van Thailand en komt zo'n twee keer per jaar thuis (en ik maar klagen dat ik mijn vriendje 10 weken niet kan zien, haha) deze mensen spraken uiteraard geen woord Engels en wij geen Thais, dus communiceren was in het begin vrij lastig... maar goed, na wat handen en voeten gebaren begrepen we elkaar aardig goed! De opa van deze familie was overigens erg ziek en lag echt de hele dag in bed te hoesten en te rochelen... vrij ongemakkelijk af en toe! We hebben bij de gids gevraagd of het mogelijk was om de volgende keer bij een gezin met kinderen te kunnen verblijven, dit was mogelijk en de afgelopen twee nachten hebben we het dan ook wat gezelliger gehad!
De afgelopen twee avonden heeft het keihard geregend en viel alle electriciteit uit in het dorp, er zat toen weinig anders op om in ons huisje te blijven...opzich wel leuk want nu zaten we constant bij de Thaise familie! Hoewel de communicatie nog steeds een obstakel was hebben we het super gezellig gehad met deze mensen en we hebben echt keihard moeten lachen met ze!
In Bangkok hadden we al wat cultuurlessen gehad en een opvallend iets uit de Thaise cultuur is dat ze altijd met een grote glimlach rondlopen en dat ze overal om lachen, zo ook als je je bijvoorbeeld zeer doet! Nou, dat heb ik geweten! Gisteren stootte ik keihard m'n hoofd en dit deed echt heel erg zeer, had bijna de tranen in mn ogen staan zeg maar... wat deden de Thaise mensen die mij op dat moment vergezelde? Keihard lachen!! Niet op me uit te lachen, maar gewoon als teken om me gerust te stellen! (als ik de Thaise boeken mag geloven, haha) Vervolgens kwamen ze met allerlei zalfjes aan en de oma van het gezin liep de hele dag al met een ranzige handdoek om haar nek, deze moest ik maar even voor mn gezicht houden volgens haar! Nou, nee dankje, het gaat wel weer... hahaha! Verder is het heel normaal om s ochtends, s middags en s avonds rijst te eten! In Nederland heb ik er doorgaans al wat moeite mee om s ochtends te ontbijten, laat staan een groot bord rijst met vis, kip en groenten! Maar goed, het is onbeleefd als je het laat staan en alles went, dus daar zat ik dan 's ochtends vroeg rond een uurtje of zeven met een bordje rijst op de grond! Ja, ook dat is weer wat... het is niet lekker aan tafel eten, maar op de grond zitten! Maar goed, zoals ik al zei... alles went!
De eerste dagen in Mae Lana waren volgepland met toeristische activiteiten, zo hebben we traditionele werkzaamheden van deze mensen gezien en gedaan! Nou, ik waardeer straks alle baantjes in Nederland weer!! Zaterdag zijn we de jungle ingeweest, hier hebben we een hele tocht gelopen, wel onzettend zwaar, maar super gaaf.. tijdens deze tocht hebben we ook een bezoekje gebracht aan de Mae Lana cave..oftewel een grot! Deze grot is maar liefst 12 km lang!
De lunch bestond wederom weer uit rijst deze dag en toen we deze ophadden vroegen de locals of we misschien zin hadden in koffie! "Nou lekker, maar waar halen ze dat nu in godsnaam vandaan" dacht ik bij mezelf! Er werd een vuurtje gestookt, hier werd water gekookt, meneer ging de jungle even in en maakte bekers van bamboe, een zakje oploskoffie werd tevoorschijn getoverd en zo zaten wij een lekker kopje koffie te drinken middenin de jungle! Leuke ervaring weer, haha!

Nou, dat even over de belevenissen over het leven in de community! We zitten daar trouwens met een hele gezellige groep. Kim, 2 Nederlandse jongens en 2 Duitse meisjes! Onderling klikt dit erg goed en dit maakt het natuurlijk ook een stuk gezelliger! Onze vrije tijd bestaat uit kaarten, rummicubben en badmintonnen... haha!

De laatste keer dat ik een stukje op mijn site heb geschreven verbleef ik nog in Mae Klong! Vorige week dinsdag zijn we daar weer vertrokken en hebben toen de nachttrein richting Chiang Mai genomen... hier hebben we in totaal 14 uur over gedaan! De trein was erg comfortabel en s avonds werden onze bedden opgemaakt en heb daar heerlijk kunnen slapen! We hebben een dag in Chiang Mai kunnen vertoeven en dit was dan ook een heerlijk dagje! Chiang Mai is de grootste stad in het noorden van Thailand. Hier zal ik vanaf 5 juni ook nog een weekje verblijven.

Ons onderzoek vlot trouwens ook al aardig. We hebben al verschillende interviews gehad met local guides, touroperators en toeristen. Volgende week maandag en dinsdag ga ik samen met mijn groepje naar Pai, dit is een plaats waar veel backpackers verblijven, dus dit zal ongetwijfeld interessant zijn voor ons onderzoek!

Momenteel ben ik in de stad Mae Hong Son. Deze stad ligt ongeveer 1,5 uur vanaf Mae Lana. Vannacht slaap ik weer even in een normaal bed, morgen kan ik douchen met een normale douche en zal ik "normaal" kunnen ontbijten! Morgenmiddag gaan we weer terug naar Mae Lana. In Mae Lana zullen we dan nog een nacht verblijven en dan gaan we met de rest van de groep switchen. Zij komen naar Mae Lana en wij gaan dan naar Ja Bor, dit dorpje is echter nog primitiever en kleiner dan het dorp waar ik de laatste dagen heb gezeten. We zullen zien!

Hoewel ik echt wel tegen het verblijf in de community heb opgezien, is het me allemaal 100% meegevallen! De laatste 1,5 week komen ook zeker wel goed!

Nou allemaal, ik ga een eind maken aan dit verhaal en ga zo mijn bedje opzoeken! Tot horens allemaal!!


Veel liefs, Elise


  • 26 Mei 2009 - 16:50

    Dorien:

    Hooooi!

    Goed om te horen dat het allemaal super meeviel! hahah weer geweldig verhaal! Weer een ervaring rijker merk ik al.. zoiets ga je vast nooit meer vergeten. Nog 1 dagje en dan kan je je haar weer fohnen hahah. Als je weer terug komt kunnen we wel een keer uit eten gaan naar de chinees (een lekkere rijsttafel eten :) aangezien jij nu de rijst expert bent! heel veel plezier nog.. en we spreken elkaar snel.

    liefs x

  • 26 Mei 2009 - 16:59

    Renate:

    He meis,
    Ik ben blij om te horen dat het allemaal mee viel omdat dit toch een twijfelpunt voor je was om te gaan he? Het klinkt eigenlijk allemaal super grappig wat je mee maakt! Het lijkt me ook eigenlijk heel erg leuk om dat mee te maken wat voor hun eigenlijk super normaal is en voor ons heel gek! Wat leuk ook dat je zoveel verschillende plekken in Thailand ziet zo zeg, geweldig! Nou meis, ik hoop dat je er gauw weer zon leuk verhaal met je belevenissen op zet, want vind het super leuk om te lezen en blijven we goed op de hoogte! Veel liefs Renate x

  • 26 Mei 2009 - 18:14

    Carla:

    Hey Elise,

    De gebeurtenissen volgen zich wel snel op zeg. Dan is mijn leventje op dit moment een heel stuk minder spannend! Hahah... Je kan er wel een boek over schrijven! Slaap lekker vanacht in het 'echte' bed. Dan kun je vast goed uitrusten voor de komende tijd dat je weer op een matje moet doorbrengen! Veel succes nog met het onderzoek! En heel veel plezier verder.
    X Carla

  • 26 Mei 2009 - 18:34

    Geke:

    Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk! Ik zou er graag eens willen kijken. Zou je daar ook goede wandelvakanties kunnen houden? Dus, als wij daar eens aan toe zijn kunnen we jou mooi om advies vragen.
    Nogmaals heel fijn dat de community zo is mee gevallen en heel veel plezier weer verder!

  • 26 Mei 2009 - 19:13

    Mari:

    Hi lieve Ellis wat een geweldig verhaal van je :) dankjewel! Lijkt me fantastisch om op deze manier Thailand te ervaren hoe primitief dit ook is !Jij hebt het toch maar ff gedaan - respect! Geniet van je de rest van je trip !! Dikke zoen uit NL

  • 26 Mei 2009 - 19:24

    Femke:

    Lieve Elize,
    Wat een avonturen weer, super leuk om te lezen wat jullie daar mee maken!

    Taalbarrieres zijn altijd lastig, maar zorgen inderdaad voor de leukste en grappigste taferelen!

    Leuk om te horen dat het zo goed gaat met jullie onderzoek, hopelijk kunnen jullie de mensen daar een paar leuke ideeen aanbieden!

    Wij hebben net gezellig met z'n alle bij lizette gegeten en ik had lekker voor iedereen gekookt (dat zeggen ze tenminste) super gezellig! Maar miste jullie natuurlijk!

    Tot snel!

    Dikke zoen Mariska, Marloes, Kiki Lizette en Femke

  • 26 Mei 2009 - 22:35

    Laurie:

    Heej Lieve Elles de bengel!!!

    Ik ben heel blij om te horen dat het zo goed met je gaat:-) Ik sprak je vanm nog ffies op msn, maar ben blij als je weer terug bent hoor!!!

    Lieverd, geniet er nog even van en pas goed op jezelf!

    Dikke kus en knuffel van je moatie uit Ljouert!

    -xxx-
    Claudie:-)

  • 27 Mei 2009 - 06:16

    Maaike (Geertsma) ;):

    Hi Elise!!
    Wat gaaf wat je allemaal meemaakt! whahaha en lekker comfortabel zeker, zo'n gat in de grond ghehe ;) Maar wat een ervaring alles zeg, tof!!
    Heel veel plezier verder! :)
    Liefs!

  • 27 Mei 2009 - 06:42

    Debbie:

    Heeeey...
    Wat een verhaal zeg.... hahaha ik kan me wel een beetje voorstellen hoe je op de grond je rijst zit weg te werken om 7 uur 's ochtends... hahahaha
    Wat hebben jullie veel gedaan zeg... die jungle klinkt echt supergaaf!
    Besef steeds dat het waanzinnig is wat je meemaakt.
    Heerlijk even zo'n normaal bed, een normale douche en ontbijt!! Die laatste 1,5 week lukken je ook. Je zal straks alles veel meer gaan waarderen!
    Lieverd... ik mis je...
    Tot over een paar weekjes en houd je taai!
    Dikke kusssss

  • 27 Mei 2009 - 10:07

    Hannie:

    Hey lieve Elsie,

    Wat goed om te horen dat je het zo leuk hebt. Ook fijn dat het allemaal lukt met het onderzoek!!!
    Sorry dat ik zo laat wat van me laat horen meissie..
    Je kent me ;-)
    Ik mis je wel een beetje hoor!! Veel plezier nog en tot snel!!
    Dikke kus van Hannie
    P.s je voorspelling is helaas niet uitgekomen
    :-(

  • 27 Mei 2009 - 13:31

    Rianne (Tanghe) ;):

    Hey Elise!!

    Wat weer een prachtig verhaal.. heb der van genoten!!! :D

    Mooi dat het allemaal meeviel en dat je deze ervaringen allemaal mag opdoen.. En, het valt toch reuze mee dat jij maar 10 weekjes je vriend niet ziet hihi ;)
    We zullen vanavond naar de Pleisure Party - thema: schorrie morrie, ben benieuwd haha :D

    Meid, veel plezier! 'Time flies when you're having fun!'

    Groetjes, Rianne

  • 27 Mei 2009 - 21:06

    Marjolein:

    he meissie,wow... wat een mooi verhaal weer! Echt genieten om je belevenissen te lezen!! Je hebt al heel wat meegemaakt zeg, wat een ervaring! We zien allemaal uit je verhalen in het echt te horen! Geniet nog meis! liefs

  • 01 Juni 2009 - 08:13

    Kim Hekkert:

    Hey Meid,

    wat maakt je toch ongelooflijk veel mee! Dit ga je ECHT de rest van je leven niet vergeten. De weken dat je weg bent vliegen echt voorbij. Ik ben echt super benieuwd naar al je verhalen als je weer terug bent. Ik wens je veel succes met je opdracht en geniet nog even van de laatste weekjes!!

    Liefs, Kim

  • 03 Juni 2009 - 09:19

    Suze:

    Heee Elise!

    Super leuk verhaal weer! Echt tof dat je dat toch allemaal meemaakt!?

    Veel plezier nog de laatste weekjes!

    x!

  • 03 Juni 2009 - 16:52

    Diny |Kroezen:

    Hallo Elise,
    Een erg leuk verhaal en fijn voor je dat het achteraf wel 100 procent meevalt. Kan je zien dat je nog veel kunt leren en zeker ook warderen. Geniet nog van de laatste weekjes. Succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Hong Son

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 51318

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 13 Juli 2014

Kenia

13 April 2009 - 20 Juni 2009

Thailand

30 November -0001 - 30 November -0001

Turkije

Landen bezocht: